سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دعوت برهتیه صحیح(انتشار برای اولین بار)

بنام یگانه هستی بخشِ هستی ستان 

بسیاری از علاقه مندان و حتی اساتید بارها و بارها از حقیر درخواست نموده اند سخنی پیرامون دعوت برهتیه که برخی بدرستی آنرا ?ام الدعوات?مینامند داشته باشم!

البته در گروه تخصصی 9 جلسه دو ساعته را به دعوت برهتیه اختصاص دادیم،لیکن عده ای از علاقه مندان که هنوز به گروه راه نیافته اند درخواست داشتند سخنی هرچند کوتاه در کانال راجع به این دعوت داشته باشم!

دعوت برهتیه که به اسامی دیگری چون دعوت قدیم،عهد قدیم،کبریت الأحمر،أم الدعوات،عهد سلیمانی،دعوت فقطلش و اسامی دیگر نیز نامیده میشود 91 اسم میباشد که 21 اسم آن مربوط به?برهتیه?صغری 45 اسم آن مربوط به ?برهتیه وسطی?و 25 اسم آن مربوط به ?برهتیه کبری?میباشد.

متاسفانه عده ای بدلیل جهل و نادانی درین علم شریف و عده ای بدلیل پرده پوشی و عدم افشای سر دعوت برهتیه صغری که در واقع به آن? أسماء مقدمه? میگویند را همان دعوت برهتیه کبری که با آن میتوان بر تمام عوالم روحانی فرمان راند میدانند!

حقیر برای اولین بار با کسب اجازه از شیوخ و بزرگان و با کسب اذن روحانی (افهم) تا بدانجا که رخصت است در این باب افشای اسرار خواهم نمود و بیگمان پیش از این در هیچ منبع و مخطوطی در باب این دعوت چنین سخن رانده نشده، امید است سخن حقیر گهنکار تشنگان حقیقی را چراغ راهی باشد برای رهایی از گمراهی و سردرگمی و در انتها وسیلتی باشد برای خدمت به مخلوقات که بزرگی فرمود راه رسیدن به خداوند تنها از یک جاده میگذرد که آن همانا خدمت به مخلوقات اوست!

 

و اما اصل سخن:

همانطور که ذکر شد دعوت برهتیه یا عهد قدیم یا عهد سلیمانی شامل 91 اسم است که برهتیه صغری،وسطی و کبری را شامل میشود و چون طالب به همه ی أسماء دست یافت همانا صاحب دعوت کبیر یا همان ام الدعوات شده است.

دعوت برهتیه صغری:

دعوت برهتیه صغری شامل 28 اسم میباشد(که هفت اسم به آن اضافه گردیده و در واقع 21 اسم بوده است)

که با اسم ?برهتیه?آغاز و با اسم ?شمخاباروخ?تمام میشود!

متاسفانه در برخی کتب برای این 28 اسم تنوین کسره نهاده اند?مثال برهتیهٍ? که عالمان حقیقی میدانند این قائده ای است به غایت غلط،زیرا بسته به هدف طالب أسماء باید با تنوین مکسور یا مضموم خوانده شود بدین شکل که جهت اعمال شر با تنوین مکسور و جهت اعمال خیر با تنوین مضموم و جهت استحضار و دعوت با تنوین مفتوح (افهم!)

أما أسماء 28 گانه که به اشتباه همان دعوت برهتیه کبری نامیده میشود چنین است:

?بَرْهَتِیْهٍ،کَرِیرٍ،تَتْلِیهٍ،طُورَانٍ،مَزْجَلٍ،بَزْجَلٍ،تَرْقَبٍ،بَرْهَشٍ،غَلْمَشٍ،خُوطِیرٍ،قَلْنَهُودٍ،بَرْشَانٍ،کَظَْهِیرٍ،نَمُوشَلَخٍ،بَرْهَیُولاَ،بَشْکَیْلَخٍ،قَزْمَزٍ،أَنْغَلَلِیطٍ،قَبَرَاتٍ،غَیَاهَا،کَیْدَهُوْلاَ،شَمْخَاهِرٍ،شَمْخَاهِیر،شَمْهَاهِرٍ،شَمْهَاهِیرٍ،بِکَهْطَهُونَیْهٍ،بِکََهْطَهُونَیْه،بِشَارِشٍ،طُونَشٍ،شَمْخَابَارُوخٍ،?

أما همانطور که عرضه داشتیم این اسمها اسماء مقدمه میباشند و نه 28 بلکه 21 اسم میباشند که به مرور برخی از اهل فن و شیوخ اسمهایی به عنوان أسماء زجر به آن افزوده اند تا به تعداد حروف ابجد و منازل قمر گردد.

درواقع  21 اسم اصلی با برهتیه آغاز شده و با اسم ?شَمخَهیرٍ ?(و نه شمخاهیر)به تلفظ و کتابت صحیح سریانی پایان میابند و دو اسم ?غیاها?و ?کیدهولا?در واقع یک اسم و ?غیاها کیدهولا? بوده است.

پس در واقع برهتیه صغری چنین میشود:?بَرْهَتِیْهٍ،کَرِیرٍ،تَتْلِیهٍ،طُورَانٍ،مَزْجَلٍ،بَزْجَلٍ،تَرْقَبٍ،بَرْهَشٍ،غَلْمَشٍ،خُوطِیرٍ،قَلْنَهُودٍ،بَرْشَانٍ،کَظَْهِیرٍ،نَمُوشَلَخٍ،بَرْهَیُولاَ،بَشْکَیْلَخٍ،قَزْمَزٍ،أَنْغَلَلِیطٍ،قَبَرَاتٍ،غَیَاهَا کَیْدَهُوْلاَ،شَمْخَهِیرٍ?

(البته در همین اسماء هم اختلاف بسیار است که در کتاب عهد سلیمانی حقیر مفصل بدان پرداخته ام :

اسماء مورد اختلاف:

بَشْکَیْلَخٍ=بَشکلیخٍ، شَکلیخٍ

قَزمَزٍ=قَزٍّمَزٍّ

و چند اسم دیگر...)

که بدرستی شامل 21 اسم است...

اما هفت اسم دیگر چگونه به این دعوت افزوده شده؟!

سالها پیش در یک حفاری انگشتری پیدا میشود که عقیده چنین بوده که این همان خاتم حضرت سلیمان علیه السلام یا وزیر او عاصف بن برخیا سلام الله علیه است و بر روی این خاتم 21 اسم نقش شده بوده که بیست اسم تقریبا قابل خواندن و یک اسم بدلیل فرسوده و مصدوم بودن خاتم مخدوش و بدرستی غیر قابل خواندن بوده است که این اسم همان اسم آخر یعنی شمخهیر یا به کتابت و تلفظ عربی شمخاهیر بوده است و چون علما بین چهار اسم شک داشته اند هر چهار اسم را به دعوت و أسماء اضافه نمودند تا مبادا دعوت منقوص و مخدوش گردد.

در واقع علما بین شمخاهیر،شمخاهر،شمهاهیر،و شمهاهر 

شک داشته اند زیرا دقیقا ?ی? و ?ه?مخدوش و بدرستی خوانا نبوده است.

اما بعدها عالمان علم حروف مانند لبونی، امام شمس الدین،ابن عربی،رازی،غزالی و غیره(و همچنین حقیر سراپا نقص و تقصیر) با استعانت از علم حروف خود این أسماء را از کتاب زبور حضرت داوود علیه السلام استخراج نموده و دریافتند که اسم آخر بدرستی همان شمخهیر یا شمخاهیر بوده است و هر سه اسم شمخاهر،شمهاهر،شمهاهیر هیچ جایگاه و خادمی در این دعوت ندارند (افهم)

 با أضافت این سه اسم باز هم دعوت 24 اسم میباشد در حالیکه دعوتی که هم اکنون با نام برهتیه کبری(به اشتباه) موجود است 28 اسم است.

اما 4 اسم دیگر به مرور زمان و توسط عالمان دیگر به این 24 اسم افزوده شده تا این اسماء به تعداد منازل قمر و حروف ابجد یعنی 28 اسم ارتقا یابد.

چهار اسم دیگر که شامل ?کهطهونیه?با یک ?ب?ابتدایی که ب قسم است ?بکهطونیه?(که البته در این اسم هم اختلاف میان علما بسیار بوده و قول قابل قبول ?کهطهطهونیه?است)

همچنین اسم ?شارش?با  یک ?ب? ابتدایی که ب قسم است?بشارش?

و دو اسم ?طونش?و ?شمخاباروخ?یا به کتابت و تلفظ صحیح سریانی?شَمخَبَروخٍ?در واقع به عنوان أسماء زجر بر 24 اسم یا بدرستی همان 21 اسم إضافه شده و این أسماء هم هیچ خادمی و جایگاهی در دعوت برهتیه صغری ندارند و این نکته آنجا اهمیت میابد که طالب میخواهد وفق و خاتم صحیح دعوت و اعداد قلب آن را برای استخراج خادمین و اعوان و ملوک علوی و سفلی بدست آورد(افهم)

اما متاسفانه باز هم پیرامون دعوت برهتیه اشتباه و خطا به همین جا ختم نمیشود!

اما ریاضت دعوت برهتیه صغری:

شیوه متقدمین در کتب خود چنین بوده که هنگام بحث پیرامون امور خطیری چون دعوت برهتیه یا به زبان راز و اشاره سخن میگفته اند و یا بر کتمان افزوده و از اذعان میکاسته اند و به همین دلیل معمولا در کتب ایشان به غیر از عده ای انگشت شمار سخنی آنچنان  راجع به ریاضت صحیح دعوت برهتیه و اسماء اصلی دعوت(به جز چند کتاب انگشت شمار)به میان نیامده و ایشان طالب را بر آن داشته اند تا خود به تلاش و مجاهدت به آن برسد.

اما متاسفانه در این زمانه که براستی داستانیست پر آب چشم و هر اولاد زنا و هر ملوط و کودک و جوان گیتار بدستی ادعای استادی دارد عده ای نه از روی پرده پوشی و راز داری بلکه از باب فریب عده ای علاقه مند نادان و سوء استفاده از آنان ادعاهای عجیبی دارند

شیاد حرامزاده ای اقدام به فروش انگشتر دعوت برهتیه کرده و مدعی است با این انگشتر دیگر نیاز به ریاضت دعوت نیست از مسخره بودن سخن این شیاد اولاد حرام و زنا که درگذریم جالب اینجاست همین شخص که کتابی سراسر غلط و کپی شده از کتب دست دهم دعانویسی به نام مجربات قاطع داشته در مصحفی دستنویس ریاضت دعوت را یک هفته یا بیست و یک روز و به شرط قرائت أسماء به تعداد 45 بار پس از هر نماز دانسته یعنی دقیقا همان ریاضت معروفی که متقدمین عامدانه و بدلیل رازداری و برخی از متاخرین بدلیل جهل و نادانی آنرا ریاضت دعوت برهتیه دانسته اند و با اندکی گشت و گذار در سایتهای عربی خواهید دید هرجا سخن از دعوت برهتیه کبری و ریاضت آن است فورا اسماء 28 گانه بالا ذکر شده و دعوت آنرا قرائت 45 یا 21 بار این اسمها پس از هر نماز میدانند که در ادامه خواهیم گفت این ادعا سراسر اشتباه و بی پایه است.و حال این پرسش پدید میآید شخصی که هنوز اسماء صحیح و ریاضت صحیح برهتیه را نمیداند چگونه به خاتم دعوت رسیده؟!!!

و اما عده ای شیاد دیگر که همان ملوطان گیتار بدست اند ادعا دارند که اصل دعوت را دارند و یکی نیست به ایشان بگوید آخر حرامزاده شیاد تو حتی در سخن گفتن و روخوانی متون فارسی و عربی دچار مشکلی تو را چه به استادی و داشتن دعوت برهتیه! 

که اگر راست میگویی تنها یک اسم از برهتیه وسطی یا کبری بیاور و یا اصلا دعوت برهتیه را بدون غلط روخوانی کن هه!

البته بنده حقیر بارها گفته ام که قصور احمقانی که فریب این جماعت را میخورند بیگمان بیشتر است!

زیرا کسی که در جست و جوی چاه آب است باید چندین چاه بکند تا به آب برسد و کسی که بدنبال چاه فاضلاب است بیگمان همان چاه اول حاجت او را برآورده خواهد ساخت!

بارها گفته ام علاقه مندی که صبح تا شام  در فضای مجازی در این گروه و آن گروه که معمولا هم شبیه قهوه خانه و فاحشه خانه است تا گروه علوم غریبه(این گروه ها پر از زنان فاحشه و دختران ترشیده یا دخترانیست که توسط پسران گول خورده اند و بدنبال دعانویس خوب برای بازگرداندن دوست پسر خود هستند و  همچنین مشتی جوان روستایی و شهرستانی بیکار که از زور بدبختی و بیکاری به خیال خود بدنبال این علوم راه افتاده اند تا ره صد ساله را یک شبه بروند و در آخر چیزی نصیبشان نمیشود جز اتلاف وقت گرانقدر و بیماری جسمی و روحی) و اندکی با خود نمیاندیشد که براستی شان یک استاد که هیچ بلکه شان شاگرد شاگرد یک استاد اجازه حضور حتی برای یک استاد که هیچ بلکه شاگرد شاگرد یک استاد اجازه حضور حتی برای یک دقیقه در این گروهها را میدهد؟!

و بیگمان این علاقه مندان نادان چیزی نصیبشتن نمیگردد جز همان چاه فاضلاب!

زیرا نصیب زنبور گل باشد و نصیب مگس نجاست!

اما بگذریم و بازگردیم به اصل سخن که در باب شیادان سخن بسیار است و مجال حقیر اندک!

اما ریاضت صحیح دعوت برهتیه نه قرائت أسماء 28 گانه(یا بدرستی 21گانه)بلکه پرداخت ذکات مثلث بوده است بدین شکل که ذکات خانه ها را یک بار بدین شکل:

بطد زهج واح

یک بار بدین شکل:

بدوح اجهزط 

و یک بار به ترتیب پر کردن مثلث میداده اند!

و ریاضت چنین بوده که عدد برتر ریاضی که همان 9 است را به صورت قلب درآورده و یک عدد از آن میگذشتند تا خادمین دعوت حاضر گردند و مراد حاصل گردد (افهم)

هر دور را ریاضت 9 روز بوده که عدد کامل 27 روز یعنی سه نه روز که همان سه دور کامل مثلث است و قلب آن مجموع عدد 2و7 که باز همان برترین عدد ریاضی یعنی 9 است که طالب یک روز از آن میگذشته که بیگمان هر ریاضت و دعوتی را شیوه چنین است که گر روزی اندک باشد به مراد نرسی و اگر عدد ریاضت همان باشد توقف روحانی حاصل گردد و چون بدرستی ساعت و روزی که باید درگذری به مراد خواهی رسید (افهم ترشد یا ایها الطالب)

که جد حقیر که خداوند او را رحمت کناد در وصیت روحانی خود مرا چنین فرمود:

بدان ای فرزندم تو را آن مقدار میدهم که مصداق آسان به کف آوردن نباشد و مابقی را به تلاش و مجاهدت خود خواهی یافت انشالله تعالی...

زیرا آنکس که آسان به کف آرد یا آسان ز کف بدهد و یا چون علم بی ریاضت و مجاهدت حکمت به همراه نیاورد به راه خطا رود که تو را پناه میدهم به یکتای هستی بخش!

و اما در دعوات شیوه صحیح چنین بود که ابتدا عدد کبیر اسماء را بدست آوری و سپس عدد کامل که این عدد ایام دعوت است و سپس قلب عدد را بدست آوری که به زیادت و نقصانی تعداد قرائت دعوت است از پس هر واجب (یعنی نماز)

و اما در هیچ دعوتی مراد حاصل نشود مگر آنکه بدانی پس از پایان چه میزان درگذری تا مراد بیشک حاصل آید و آن چنین است که نکو مینگری در ابتدای دعوت که به چه ماه و چه روز بوده (که در اینجا مراد بیگمان ماه قمری است)سپس بنگر به عنصر قالب کل دعوت و پس از آن عنصر اسم اول و آخر و چون این قائده دریابی تو را بسیار نکو بود زیرا بدین قائده اگر دعوتی دچار زیادت و نقصان شده باشد میتوانی اسم اول و آخر و بواسطه آن أسماء دیگر را بیابی و دگر اینکه حد گذر بدانی!

پس هنگامی که طالب عدد کامل دعوت را طی نمود به علاوه عدد گذر از عدد کامل خادمین هویدا گردند و در ریاضت برهتیه روش چنین است که برای اولین بار حقیر افشای سر نموده و عرضه میدارم:

ابتدا به تعداد اسماء دعوت برهتیه صغری یعنی 21 روز به مقدمه ریاضت وارد میشوی،آداب مقدمه چنین باشد که همواره جامه روشن و سپید و پاکیزه به تن داشته باشی و از زنان دوری کنی حتی از محارم و تو را روزه چنین بود که اگر توانستی روزه کامل یعنی هم روزه رمضان و هم روزه روحانی شامل ترک حیوانی و اگر توان نباشد همان روزه روحانی کافیست.در این ایام همواره خوشبو باشی و اندک بخوابی و بسیار نماز گذاری و ذکر گویی و پس از هر واجب 22 بار اسماء مقدمه را قرائت کنی و آداب قرائت چنین باشد که هر اسم را دوبار و با یک سکته بین اسم ماقبل و مابعد و بدون سکته بین دو اسم تکرار قرائت کنی و زنهار بکوش تا نکو و به سریانی فصیح تلفظ کنی که اینچنین مراد بسیار سریع برآید و عجایب بینی و بخور در این ایام تنها جاوی قرمز است و لبان ذکر و اندکی کزبره که کوفته و به گلاب دراویزی و لاغیر!و در این ایام خلوت و دوری از مردمان نیاز نباشد!

چون 21 روز تمام شد کنون ابتدا و انتهای دعوت و أسماء دعوت را بنگر تا حد گذر بر تو معلوم شود و چون این هم برآمد حال از مقدمه وارد اصل شده و به اصل ریاضت صغری بپرداز:

27 روز  وارد ریاضت میشوی و هر نه روز یک دور ریاضت خانه های مثلث را طی خواهی نمود و در این ایام هم روزه کامل و هم روزه روحانی واجب باشد و واجب است دوری از مردمان تا بدانجا که بانگ سگ به تو نرسد.

در این ایام بهتر است همواره بر رمل پاک (شن ریز) بنشینی و بخوابی و هر یک از خانه های مثلث را به عدد کبیر آن قرائت کنی بدین شیوه که خانه اول یک روز کامل پس از هر نماز الی آخر...

چون عدد ریاضت که 27 است برآمد به نکویی از حد آن درگذر تا مراد حاصل شود(افهم)

شب اول پرندگانی بینی به هیبت کبوتران به غایت زیبا و درخشان به رنگ سبز،زنهار بر آنان ستم روا مدار که مندوب اند و خواهند رفت (افهم)

شب دوم پرندگانی آیند که جسمشان لطیف است و آوازشان نکو اما تو را سنگینی و سر درد حاصل شود که بر تو باد در این حال قرائت اسماء تا تغیر احوال حاصل شود.

و اما شب سوم حکام بر تو وارد شوند به هیبتی آراسته..............

و این وارد شدن 45 بار خواهد بود به خواب یا بیداری که اسماء برهتیه وسطی را بر تو عرضه دارند و بر تو باد نکویی در رفتار و گفتار و سوزاندن بخور مناسب(افهم)

اسم اول برهتیه وسطی?موقط?است 

به فتحه میم،سکون واو،کسره قاف و تنوین مکسور طا که برحسب مراد تو مضموم یا مفتوح گردد  (افهم)

و شیوه چنین است که هر شب بر تو وارد شده و اسمی به تو میدهند تا 45 اسم تمام گردد و زنهار از گناه و پلیدی دوری جویی که موجب خشم حکام دعوت است و چون خطا کنی هلاک گردی (افهم)

چون 45 اسم بر تو مکشوف شد ریاضت آنرا از اول ماه آغاز میکنی و شیوه چنین است که پس از هر واجب 49 بار اسماء را قرائت میکنی و در این ایام دوری از مردمان واجب نبود و تنها ترک حیوانی لازم است و بخور این ایام تنها ?فاسوخ مغربی?است.

چون عدد ایام برآمد و از حد به نکویی گذر نمودی حاکمین أحرف بر تو وارد شوند که آداب چنین است:

زنهار که قلب خود استوار داری و روبه قلب نشینی به هیچ عنوان به پشت خود نگاه نکنی که هلاک گردی.هنگامی که اسماء دعوت کبری را پس از بستن عهد و قبولی شرایط ستاندی(افهم) درنگ میکنی تا ربعی از ساعت درگذرد و اطمینان حاصل شود که حکام رفته اند و کنون به حال خویش بازگردی!

24 اسم از دعوت کبری را به تو بدهند و یک اسم را ضبط کنند که همانا اسم اعظم است و فقط مختص حضرت سلیمان علیه السلام!

ریاضت دعوت کبیر چنین است که 28 روز و به تعداد حروف ابجد اسماء را پس از هر واجب قرائت کنی و بر تو باد رعایت جمیع شرایط!

والله والله والله 

در تمام عوالم روحانی دعوتی قوی تر از برهتیه نخواهی یافت که همانا مادر همه دعوات است و چون ریاضت آن بر تو تمام شود موجودی در عوالم روحانی نیست مگر آنکه از تو فرمان برد و چون قرائت دعوت تمام شود سر برآوری تمام علویات را خواهی دید که به زانوی ادب نشسته و سفلیات به نشانه خضوع بینی بر خاک مالند و ابتدا و انتهای سپاهشان معلوم نباشد.

سوگند به یگانه هستی در هیچ کتاب و مخطوط و مصحفی چنین راجع به برهتیه و ریاضت و اسرار آن سخن به میان نیامده و امید است تشنگان و جویندگان حقیقت را جرعه و چراغ راهی باشد و چون پس از این اسرار بر ایشان افشا شد حقیر را به دعای خیری یاد کنند.

حاصل سالها تحقیق و تلاش حقیر کتابی ست گران قدر که در آن کامل و جامع راجع به برهتیه و اسماء و روش استخراج آن پرداخته ام و انشالله بزودی این کتاب به آنان که درخورند داده خواهد شد.